Muligheder for online markedsføring i 2023

Online markedsføring har for længst overtaget marketing-branchen. Det er de færreste bureauer, der udelukkende arbejder med traditionel markedsføring og tryksager, der ellers var dominerende indtil for ganske få år siden.

Det skyldes naturligvis, at vi er mere og mere online, samt det faktum at der er mulighed for at målrette annonceringen efter specifikke målgrupper. Du får altså mere for dit marketingbudget, når du annoncerer via online markedsføring.

Men hvilke muligheder har du får at annoncere med online markedsføring? Der kommer hele tiden nye platforme, hvor du kan annoncere for din virksomhed, dit produkt eller dine ydelser, men ikke desto mindre er det ikke alle, der fungerer for netop din virksomhed.

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er en disciplin indenfor online markedsføring, der har eksisteret i mange år – faktisk lige så lang tid, som der har været søgemaskiner. Med søgemaskineoptimering er det muligt at optimere din hjemmeside, så den dukker op, når en bruger indtaster en relevant søgeforespørgsel i Google eller en anden søgemaskine.

Det betyder, at du kan målrette dit indhold, så de bliver fundet af dem, der leder efter det. Det er altså en væsentligt anderledes fremgangsmåde end med traditionel markedsføring, da det ikke er dig, der henvender dig til en potentiel kunde, men den potentielle kunde der finder dig.

Du kan selv implementere SEO, eller du kan få et bureau til det. Hos PresseDirect.dk tilbyder de gratis linkbuilding hvor du kan udgive SEO tekster. Du kan enten skrive SEO teksterne selv eller få erfarne tekstforfattere til, at skrive SEO teksterne for dig. Du kan få billige SEO tekster til kun dkr. 100,-for 400 + ord. Så har du mulighed for at få hjælp til alt fra optimering af din hjemmeside, linkbuilding og alt det andet, der relaterer sig til søgemaskineoptimering.

Google Ads

Google Ads fungerer på samme måde som søgemaskineoptimering, men har alligevel væsentlige fordele. Med Google Ads kan du nemlig betale dig til at blive vist over de organiske søgeresultater, så du ikke er nødt til at vente på, at de organiske søgeresultater rykker sig.

I stedet byder du på et eller flere søgeord, hvorefter din hjemmeside bliver eksponeret for de brugere, der indtaster disse specifikke søgeforespørgsler. Med Google Ads har du altså mulighed for at se resultater med det samme, hvilket er en klar fordel i forhold til organisk SEO.

Facebook-annoncering

Facebook-annoncering bliver mere og mere populært, og det skyldes, at de fleste danskere – og borgere i resten af verden – bruger Facebook på daglig basis. Her har du også mulighed for at definere meget specifikke målgrupper, som du kan eksponere dine annoncer for.

Det vil i langt de fleste tilfælde give dig mange interaktioner, hvis du udarbejder dine annoncer på en måde, der rent faktisk fungerer. Også her er det en god idé at hyre et professionelt bureau eller en konsulent, hvis du ikke har erfaring med Facebooks Business Manager.

Succeskriteriet for en vellykket Facebook-kampagne er, at du formår at skabe indhold, der er relevant for målgruppen, samt at du definerer den rigtige målgruppe. Lykkes det, er Facebook en enormt effektiv marketing-kanal, der kan sikre dig utallige leads, salg og andre konverteringer.

YouTube-annoncering

YouTube er en dominerende spiller på markedet, og også har har du mulighed for at udarbejde effektive reklamer, der bliver vist før, under og efter videoerne. Det er muligt at definere utroligt specifikke målgrupper, så dine annoncer udelukkende bliver vist for de rigtige brugere.

Med YouTube-annoncering kan du skabe seriøse kampagner, hvor du får mange interaktioner, da brugeren ikke kan slukke for reklamen, før der er gået 5 sekunder. Det betyder, at du har 5 sekunder til at fange den potentielle kundes interesse – og det er langt tid, hvis du spiller dine kort rigtigt.

Det handler om at udarbejde professionelt indhold til annoncerne, som rent faktisk er relevant for målgruppen. Fanger du deres interesse indenfor de første 5 sekunder, er der stor sandsynlighed for, at de vil blive hængende og se hele videoen, som kan vare lige så lang tid, du ønsker.